53 Toen Hij deze dingen tegen hen zei, begonnen de schriftgeleerden en Farizeeën hevig tegen Hem tekeer te gaan en dwongen zij Hem Zich over veel dingen uit te spreken: 54 zij spanden strikken voor Hem om iets uit Zijn mond op te vangen, opdat zij Hem zouden kunnen beschuldigen. (Lukas 11:52-54)
Nu Jezus hun motivaties heeft ontrafelt beginnen ze met een defensief plan. Want Wie is deze man dat Hij hen de les mag lezen? Maar ze hebben niets meer in te brengen tegen de woorden van Jezus. Eigenlijk erkennen ze met deze aanval dat Jezus wel degelijk gelijk heeft.
En wat één van de eerste tactieken dan is, is de persoon die deze boodschap brengt in diskrediet te brengen. Ze gaan allemaal vragen op Jezus afvuren om maar een zwakke plek te vinden zodat ze maar niet hoeven te luisteren naar de woorden van Jezus. Hetzelfde zien we gebeuren op het moment dat we een andere denominatie afkraken. Terwijl er waarschijnlijk in elke denominatie iets is waardoor wij geconfronteerd kunnen worden.
Nu kunnen ze bij Jezus helemaal niets vinden, waardoor ze Zijn boodschap konden ontdoen van kracht. Maar al hadden ze wat in Jezus kunnen vinden dan nog zijn ze verkeerd bezig. Al was Jezus de grootste zondaar, dan hadden ze naar de boodschap moeten luisteren en zichzelf moeten confronteren. Wij maken vaak die fout, wij kijken naar de boodschapper voordat we luisteren. Maar op het moment dat we oprecht zijn in ons verlangen dan maakt het niet uit wie de boodschapper is, maar wat de boodschap is.
We weten echt wel wanneer de boodschap voor ons is, we weten echt wel wanneer we ons geconfronteerd voelen. Laten we daarom voorzichtig zijn met het afwijzen van boodschappers en hun boodschap. Laten we onszelf confronteren.
De religieuze leiders erkennen met hun daden dat Jezus de waarheid spreekt. Maar ze kunnen niets fout vinden in Jezus. De volgende stap is dat ze Jezus daarom maar uit de weg moeten ruimen, alsof ze daarmee de boodschap ook kunnen laten verdwijnen.
Misschien gaan wij niet zo rigoureus te werk als deze geestelijke leiders, maar wij doen het op andere manieren. Wij leven puur in onze eigen denominatie met mensen die denken zoals wij. Wij hebben andersdenkenden geëlimineerd uit ons leven. En als we een kritisch artikel tegenkomen slaan we snel de bladzijde om. Het is juist goed om onszelf te confronteren, juist met die dingen waar we het niet over eens lijken te zijn.